17.10.12

Detergent

Hati yang seumpama di 'compress' sedikit ringan, sedikit berkurangan, sedikit tenang. Kata-kata Nur benar-benar terkesan dihati. Mungkin benar apa yang dikongsi. Aku lapang dada menerima kata-kata Nur yang menyakinkan aku.

Benar katanya. Aku perlu muhasabah diri. Tidak semua yang aku cita itu bakal aku miliki. Mungkin semua ini merupakan ujian kepada aku sebagai penyucian jiwa yg berselaput. Ujian yang bertindak sebagai agen pencuci yang melunturkan dosa-dosa lalu.

Jadi, fokus apa yang kamu mahukan Syahana. Letak impian setinggi gunung umpama setingginya harapan kedua orang tuamu.

Ayuh.

Keluarkan pendayung dan mula mendayung.

" Kita seperti nakhoda yang mengemudi kapal besar bersama anak-anak kapal yang lain. Arah tuju kapal ditentukan kita. Jika kita bernasib baik, ombak tidak memukul hancur kapal kita. Jika kita karam, berenang ke tepian dan mulakan kembali seperti di garisan permulaan ".

GO!